Wydział Malarstwa
Wydział Malarstwa to najstarszy i największy Wydział krakowskiej ASP. Przygotowuje studentów do samodzielnej, dojrzałej aktywności artystycznej. Prowadzi studia na kierunkach: malarstwo, scenografia, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych.
Wykształcenie malarskie na Wydziale Malarstwa zdobywało wybitnych artystów, którzy zapisali się trwale w sztuce polskiej i światowej. Do nich należy wielki historyczny malarz Jan Matejko wraz ze swymi uczniami: Stanisławem Wyspiańskim, Józefem Mehofferem oraz Jackiem Malczewskim. W kolejnych dekadach wybitnymi absolwentami byli m.in. Louis Marcousis, Moise Kisling, Tadeusz Makowski, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Jerzy Nowosielski, Andrzej Wajda, Tadeusz Kantor, Jan Szancenbach, Wilhelm Sasnal czy Jakub Julian Ziółkowski.
Absolwenci malarstwa zyskują kwalifikacje do niezależnej pracy jako artyści wizualni dysponujący zarówno umiejętnościami warsztatowymi, jak i zdolnością samodzielnej pracy koncepcyjnej i krytycznej oraz posiadają wiedzę z zakresu historii i teorii sztuki niezbędną do formułowania zaawansowanych projektów i realizacji artystycznych oraz wpisania ich w szeroki kontekst kulturowy, historyczny i społeczny. Studia, poprzez możliwość zindywidualizowanego budowania programu, rozwijają osobowość artystyczną i umiejętność pracy samodzielnej oraz grupowej zarówno w obszarze malarstwa, jak i w pokrewnych dyscyplinach artystycznych. Interdyscyplinarny charakter studiów umożliwia pełne uczestnictwo we współczesnym życiu artystycznym, a także wpisanie własnej praktyki w kontekst świata sztuki. Studia na Wydziale Malarstwa umożliwiają realizację projektów artystycznych w zróżnicowanych, wielopokoleniowych zespołach. Absolwenci przygotowani są także do świadomej współpracy z instytucjami kultury, jak również zaznajomieni są z najważniejszymi ścieżkami rozwoju kariery artystycznej.
Pięcioletnie magisterskie studia scenograficzne przygotowują do podjęcia pracy w charakterze scenografa w przestrzeni teatru, filmu, telewizji i opery. Kształcenie odbywa się dwutorowo. Z jednej strony prowadzone są zajęcia z przedmiotów teoretycznych takich jak: historia dramatu i teatru, filmu, historia kultury materialnej oraz sztuki. Z drugiej przez pierwsze dwa lata nauki student uczestniczy w zajęciach rysunku i malarstwa, a później w pracowniach kierunkowych związanych z projektowaniem scenografii teatralnej i filmowej. Pozwalają na syntezę zdobytych umiejętności i stopniowy rozwój. Dzięki takiemu systemowi kształcenia rozszerzonemu o praktyki i warsztaty absolwent jest przygotowany do podjęcia profesjonalnej działalności artystycznej w dziedzinie scenografii posługując się umiejętnie tradycyjnym warsztatem jak i nowoczesnymi środkami wyrazu.
Studia na kierunku edukacja artystyczna mają na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności aktywnego twórcy, uczestnika kultury współczesnej, animatora, nauczyciela w zakresie edukacji plastycznej i medialnej. W ramach programu studenci zdobywają wiedzę między innymi z historii sztuki, prawa autorskiego i oświatowego, filozofii, metodyki nauczania, promocji kultury plastycznej i krytyki artystycznej z elementami dziennikarstwa oraz fotografii, kultury muzycznej i struktur wizualnych. Ponadto prowadzone są zajęcia z malarstwa, rzeźby, rysunku, grafiki i działań multimedialnych.
Absolwenci są przygotowani do nauczania we wszystkich typach szkół i w placówkach edukacji pozaszkolnej, a także do prowadzenia warsztatów twórczych oraz arteterapeutycznych. Mogą podejmować pracę w strukturach promocyjno–marketingowych instytucji i firm, w redakcjach wydawnictw, ośrodkach radiowych i telewizyjnych, muzealnych, centrach sztuki i galeriach, instytucjach upowszechniania sztuki, kultury plastycznej i medialnej.
Kierunki studiów
Wydział Rzeźby
Tradycja kształcenia w zakresie rzeźby sięga roku 1818. Wraz ze zmieniającym się statusem Uczelni, Katedra Rzeźby poszerzała zakres nauczania. Z końcem XIX w. fałatowska reforma Szkoły Sztuk Pięknych przyniosła istotne zmiany w nauczaniu rzeźby, która usamodzielniła się jako kierunek.
W 1922 roku decyzją Senatu Akademii Krakowskiej utworzono Wydział Rzeźby. Po latach okupacji w 1949 roku ponownie powstaje Wydział Rzeźby. Na Wydziale uczyli: Xawery Dunikowski, Jacek Puget, Jerzy Bandura, Wanda Ślędzińska, Jarosław Heger, Marian Konieczny, Stefan Borzęcki.
Głównym celem działalności Wydziału jest kształcenie i wychowywanie przyszłych twórców sztuki, ukształtowanie osobowości twórczej, świadomej własnej tożsamości i autonomicznego systemu wartościowania. Program obejmuje nabywanie umiejętności w dziedzinie rzeźby, przygotowania do współpracy w projektowaniu architektury, urbanistyki i otoczenia oraz do twórczości indywidualnej, w tym o charakterze interdyscyplinarnym.
Wydział otwiera się także na wydarzenia artystyczne, manifesty i programy rodzące się poza murami Akademii. W rezultacie do pracowni przenikają różne prądy artystyczne. Wyrazem tego było utworzenie w 2007 roku nowego kierunku Intermedia. W 2012 roku, po pięciu latach, Katedra Intermediów została przekształcona w nowy, najmłodszy wydział Akademii – Wydział Intermediów.
Wszechstronne przygotowanie warsztatowe i teoretyczne sprawia, że absolwenci Wydziału Rzeźby znajdują duże możliwości wykorzystania swoich umiejętności, głównie w zakresie rzeźby określanej mianem tradycyjnej, jak rzeźba monumentalna (pomnikowa, sakralna, plenerowa), małej formy rzeźbiarskiej, medalierstwa, a także z powodzeniem podejmują działalność artystyczną w nowych mediach.
Kierunki studiów
Wydział Grafiki
Wydział Grafiki kształci w zakresie grafiki warsztatowej, projektowania graficznego, fotografii, filmu animowanego i mediów cyfrowych oraz rysunku i malarstwa. Wieloletnia tradycja edukacji na Wydziale Grafiki oparta jest o program studiów, otwarty na aktualne nurty w sztuce i projektowaniu oraz ukierunkowany na indywidualny rozwój studenta. W skład Wydziału Grafiki wchodzą katedry: Rysunku i Malarstwa, Grafiki Warsztatowej, Projektowania Graficznego, oraz Fotografii, Filmu Animowanego i Mediów Cyfrowych. Wszystkie katedry prowadzą kształcenie propedeutyczne i specjalistyczne w swoich dziedzinach.
Koncepcja kierunku zakłada możliwość świadomego budowania przez studenta indywidualnego programu studiów w grupie specjalistycznych przedmiotów kierunkowych. Układ programu zapewnia studentowi – po przejściu etapu kształcenia podstawowego – swobodę w wyborze specjalności, a także czasu, jaki zamierza na nie przeznaczyć. Wolność w komponowaniu własnej drogi studiów, wyrażająca się odpowiedzialnym dokonywaniem wyborów, dotyczy również kształtu pracy dyplomowej.
Absolwenci posiadają umiejętności i wiedzę z obszaru grafiki artystycznej i projektowej, jak i nowych mediów. Wielostronne wykształcenie plastyczne pomaga im w podejmowaniu samodzielnej i profesjonalnej działalności artystycznej. Kształcimy kreatywnych twórców, którzy odnoszą sukcesy w swoich dziedzinach.
Strategią krakowskiego Wydziału Grafiki jest wielopłaszczyznowe kształcenie. To wartość nadrzędna, tworząca podstawy programu. Nasza oferta wzbudza bardzo duże zainteresowanie wśród kandydatów na studia, należące do najwyższych spośród wszystkich kierunków prowadzonych przez krakowską ASP. Możliwość szerokiego, kompleksowego kształcenia, równoległe rozwijanie wyobraźni artystycznej i projektowej, fotograficznej i multimedialnej pozwala kreować współczesnego artystę. Jesteśmy przekonani, że wobec szybkich przemian cywilizacyjnych, postępującej specjalizacji, częstej wymiany technologii to właśnie humanistyczne kształcenie artystyczne ma do spełnienia ważną rolę i powinno być podstawą rzetelnej edukacji, niezależnie od środków czy narzędzi, jakimi dysponuje twórca.
Analizujemy potrzeby programowe i oczekiwania studentów. Nasze rozwiązania i doświadczenia dotyczące funkcjonowania Wydziału i zakresu studiów poddajemy stałej aktualizacji. Realizując swoją misję Wydział Grafiki dąży do rozpowszechniania i przekazywania wiedzy i umiejętności opartych o swobodę w działalności artystycznej, projektowej, technologicznej, społecznej i naukowej. Trwałym elementem misji strategicznej Wydziału Grafiki jest praktykowanie na wszystkich poziomach studiów zasady partnerstwa poszukiwań artystycznych i współuczestnictwa pedagogów i studentów w działaniach edukacyjnych, artystycznych i badawczych.
Kierunki studiów
Wydział Architektury Wnętrz
Wydział Architektury Wnętrz. Tradycje Wydziału Architektury Wnętrz sięgają połowy ubiegłego wieku. Za jego początek można uznać Wydział Przemysłu Artystycznego istniejący w ramach Instytutu Technicznego, wyodrębnionego z niego w roku 1914 jako Szkoła Sztuki Stosowanej. Wydział Architektury Wnętrz zaistniał z chwilą powstania Państwowej Szkoły Przemysłu Artystycznego w roku 1918 a następnie Instytutu Sztuk Plastycznych w 1937 roku. Jego geneza sięga również działających równolegle w tym czasie w Akademii Sztuk Pięknych: Studium Architektury (1913) oraz Wydziału Architektury (1924). Po II Wojnie Światowej, od roku 1946 Wydział Architektury Wnętrz funkcjonował w ramach Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, a po przekształceniu w roku 1950 – w Akademii Sztuk Pięknych.
Czerpiąc z wieloletniej tradycji i doświadczeń Wydział wypracował swą linię programową. Jako podbudowę działań projektowych w zakresie dwóch głównych specjalności – architektury wnętrz i projektowania wystaw a obecnie również projektowania mebli – podejmowano i rozwijano zagadnienia architektury, malarstwa, rzeźby, grafiki, fotografii. W roku 1964 wydzielono z Wydziału zagadnienia wzornictwa przemysłowego, tworząc Wydział Form Przemysłowych.
Zadaniem Wydziału jest przygotowanie studentów do samodzielnej, twórczej pracy projektowej, związanej z projektowaniem przestrzeni, zwłaszcza do projektowania architektury wnętrz, mebli oraz ekspozycji. Program opiera się na rozwijaniu dwóch zasadniczych aspektów osobowości projektanta: emocjonalnego i racjonalnego. Oznacza to budowanie wrażliwości plastycznej i kreatywności oraz profesjonalnej sprawności i wiedzy.
Wysoki poziom kształcenia na Wydziale Architektury Wnętrz oraz wszechstronne przygotowanie studentów w dyscyplinach specjalizacyjnych i ogólnoplastycznych sprawiają, że znajdują oni zatrudnienie w kraju i zagranicą jako projektanci w różnych dziedzinach, a także działają jako samodzielni twórcy.
Kierunek studiów:
Kierunki studiów
Wydział Form Przemysłowych
Wydział Form Przemysłowych. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie jako pierwsza w Polsce rozpoczęła kształcenie studentów w zakresie wzornictwa przemysłowego. W roku akademickim 1961/62, z inicjatywy Zbigniewa Chudzikiewicza i Andrzeja Pawłowskiego, przy Wydziale Architektury Wnętrz utworzono 3-letnie Studium Form Przemysłowych. Wkrótce potem, w roku 1964 Wydział Form Przemysłowych (WFP) rozpoczął swoją działalność, budując pionierski program mający na celu połączenie przedmiotów typowych dla uczelni plastycznej z całkowicie odrębnymi zagadnieniami produkcji przemysłowej, modelowania, technologii, ergonomii. Dla twórców Wydziału ważną inspiracją były założenia ideowe Bauhausu. Również nasza siedziba – budynek po Muzeum Techniczno-Przemysłowym przy ulicy Smoleńsk 9 w Krakowie, będący w latach 1913–1926 siedzibą Warsztatów Krakowskich, zobowiązywał poprzez swoje wyjątkowe tradycje w dziedzinie polskiej sztuki użytkowej.
Dziś program dydaktyczny opiera się na łączeniu elementów sztuki, nauk ścisłych i humanistycznych, oraz zagadnień technicznych i technologicznych. Przenika go głęboki humanizm, stawiający człowieka i jego potrzeby fizyczne, psychiczne i duchowe, a także poszanowanie dla środowiska naturalnego w centrum zainteresowania przyszłych projektantów, mających podejmować ważne dla ludzkiego funkcjonowania decyzje i brać za nie odpowiedzialność. Ma charakter interdyscyplinarny i oparty jest na kooperacji z zewnętrznymi organizacjami, instytucjami, przedstawicielami przemysłu i biznesu, oraz współpracy ze specjalistami innych dziedzin.
Celem podejmowanych przez Wydział działań, zarówno w obszarze badań jak i kształcenia, jest twórcza zmiana rzeczywistości, pozwalająca na polepszenie warunków życia w wymiarze uniwersalnym. Współczesne tempo i charakter zmian w świecie mogą negatywnie wpływać na ludzką egzystencję w jej wymiarze fizycznym i duchowym. Rozpoznanie tych zjawisk oraz umiejętne wykorzystanie tradycyjnych i współczesnych możliwości technologicznych pozwala na proponowanie działań przeciwdziałających niekorzystnym skutkom. Odpowiedzią są rozwiązania projektowe (solutions), mogące przyjąć postać nie tylko nowych przedmiotów (things), tak często łączonych z naszą dyscypliną, ale przede wszystkim właściwej organizacji procesu użytkowego lub wykorzystania zasobów już istniejących. Wydział Form Przemysłowych skupia uwagę na stymulowaniu pogłębionego rozpoznania problemów, podejmowaniu zadań w poczuciu odpowiedzialności za dobrostan odbiorców (użytkowników) oraz szeroko pojętego środowiska. Podejście to wspierane jest zespołowym działaniem oraz współpracą ze specjalistami.
Kierunki studiów
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (wcześniej Wydział Konserwacji Zabytków) powstał w roku 1950 jako wyraz zainteresowań konserwacją dzieł sztuki, jakie ożywiało krakowskie środowisko artystyczne od kilku pokoleń. Przez pewien czas funkcjonował jako rodzaj specjalizacji zawodowej po pierwszych latach kształcenia ogólnoplastycznego (malarstwa, rzeźby), następnie, od 1972 jako odrębna jednostka, kształcąca konserwatorów – restauratorów na poziomie uniwersyteckim.
Celem Wydziału jest kształtowanie przyszłych konserwatorów pod kątem przygotowania ich do samodzielnej, twórczej pracy na polu technicznej i estetycznej konserwacji zabytków sztuki, ich naukowego badania, rekonstrukcji, aranżacji w pierwotnym lub wtórnie ukształtowanym otoczeniu. Zajęcia mają formę wykładów, ćwiczeń oraz praktyk zawodowych odbywanych w terenie i instytucjach muzealnych.
Wydział prowadzi bibliotekę i archiwum. Jego pracownicy i zapraszani specjaliści różnych dziedzin konsultują prace magisterskie: samodzielne realizacje konserwatorskie wykonywane pod kierunkiem promotora, którym towarzyszy opracowanie o charakterze naukowym. Wydział od wielu lat należy do ENCoRE (European Network for Conservation/Restoration Education). Posiada uprawniania do prowadzenia przewodów doktorskich i habilitacyjnych.
Istotną rolę odgrywa rozwój zawodowy kadry pedagogicznej, unowocześnianie infrastruktury, publikacja osiągnięć (wystawy, wydawnictwa, konferencje naukowe). Wydział współpracuje stale z różnymi instytucjami krajowymi i zagranicznymi.
Kierunki studiów
Wydział KIntermediów
Wydział Intermediów jest obecnie najmłodszym wydziałem Akademii – powstał w roku 2012 w oparciu o pięcioletni dorobek działającej od 2007 roku przy Wydziale Rzeźby i realizującej unikatowy kierunek studiów Katedry Intermediów. Kierunek ten został uruchomiony dzięki wieloletnim staraniom profesorów Antoniego Porczaka i Artura Tajbera, na bazie doświadczenia prowadzonych przez nich pracowni – Pracowni Działań Medialnych (WRz) i Międzywydziałowej Pracowni Intermediów. Wydział Intermediów prowadzi studia pierwszego i drugiego stopnia (licencjat i studia magisterskie). Od początku swego istnienia dwukrotnie uzyskał kategorię naukową A.
Kierunek „intermedia” został uformowany przez zespół – katedry a następnie wydziału – w nawiązaniu do o pism teoretyka i współtwórcy Fluxusu, Dicka Higginsa, do dorobku pierwszej intermedialnej struktury akademickiej powołanej w roku 1968 przez prof. Hansa Bredera w Uniwersytecie Iowa, oraz do własnej praktyki artystycznej i dydaktycznej zespołu jednostki. Jego spektrum problemowe obejmuje główne zjawiska artystyczne rozwijające się od połowy XX wieku (sztuka technologiczna, sztuka performance, instalacja, poezja konkretna, konceptualizm, kontekstualizm, sztuka poczty, „nowych mediów”…), dziedzictwo Awangard, praktyki interdyscyplinarne – budowane na założeniach jedności sztuki i polisensorycznej natury percepcji. Struktura jednostki została zaprojektowana na miarę zakresu tego profilu – twórczości, badań i eksperymentów związanych z taką problematyką. Wydział składa się z trzech katedr i jednego zakładu: Katedry Zjawisk Sztuki Intermediów, Katedry Metod Sztuki Intermediów, Katedry Obszarów Sztuki Intermediów i Zakładu Teorii Sztuki Mediów. W ich ramach funkcjonuje osiem pracowni kierunkowych (dyplomujących) oraz szereg przedmiotów, warsztatów i kursów. Wydział prowadzi wiele programów współpracy międzynarodowej, programów badawczych oraz inicjatyw artystycznych.
Studia w kierunku intermedia skierowane są do osób zainteresowanych sztuką współczesną, lecz ponad jej historycznymi podziałami na dyscypliny – a więc synkretycznym, wielomedialnym i inspirowanym „rewolucją technologiczną” charakterem współczesności. Od kandydatów wymagamy zarówno ogólnej wiedzy o współczesnej kulturze i sztuce, orientacji w zjawiskach określanych jako multi- i inter-medialne, jak też możliwych do wykazania, ponadprzeciętnych umiejętności i doświadczenia w korzystaniu z podstawowych, masowych technologii współczesności: szerokiego asortymentu aplikacji komputerowych, Internetu, aparatury rejestrującej obraz i dźwięk… Ramy kierunku studiów i spektrum zajmującej problematyki opisują dynamiczną formę kultury. Intermedia zatem nie są pojęciem o ustabilizowanej zawartości, lecz stale podlegającym redefinicji procesem, zarówno w sensie zawartości pojęcia, jak i jego reguł. Stąd założenia pochodne – nastawienie na przygotowanie absolwentów do pełnienia ról, których nie można z góry jednoznacznie zdefiniować i przewidzieć. To nie tylko kształcenie praktycznych umiejętności posługiwania się nowymi narzędziami, lecz również wprowadzenie w głębszą warstwę znaczeniową potencjalnie możliwych innowacji, przygotowanie do pracy samodzielnej, autorskiej – w wymiarze intelektualnym, technicznym i prawno-administracyjnym – do tworzenia zadań i stanowisk pracy dla innych, do podejmowania wyzwań przyszłości.
Kierunek studiów:
Kierunki studiów